1.0 PENGENALAN DAN KONSEP
|
||||||||||||||||||||
1.1
Mula dipraktikkan di SK Bertam Indah mulai tahun 2015 . Pelajar
dinilai dan diberi markah oleh guru berdasarkan perlakuannya semasa di
sekolah. Pelajar diberi markah merit jika berkelakuan positif dan
demerit jika sebaliknya. Rekod pelajar dicatatkan dan
dibawa markahnya dari dia mula bersekolah di sekolah ini sehinggalah dia
meninggalkan sekolah ini dan keputusannya akan dicatatkan dalam Sijil Akuan
Pelajar berdasarkan penggredan ini.
|
||||||||||||||||||||
Mata merit
|
Pungutan mata
|
Mata demerit
|
||||||||||||||||||
A
|
200 ke atas
|
D
|
||||||||||||||||||
B
|
100-199
|
C
|
||||||||||||||||||
C
|
50-99
|
B
|
||||||||||||||||||
D
|
0-49
|
A
|
||||||||||||||||||
Prestasi:
|
||||||||||||||||||||
A = Cemerlang B = Baik C = Tidak Memuaskan D = Sangat Tidak Memuaskan 2.0 RASIONAL DAN KEBAIKAN SISTEM |
||||||||||||||||||||
2.1 Dapat melihat rekod
disiplin pelajar walaupun tidak menggambarkan personaliti pelajar tersebut secara total dan
tepat . Rekod tersebut dapat digunakan pihak sekolah
sekurang-kurangnya sebagai asas untuk menentukan sama ada pelajar perlu
diberi kaunseling, motivasi, pengkayaan dan sebagainya. Dapat
digunakan sebagai rujukan apabila guru berhadapan dengan ibu bapa atau
penjaga. Apa yang berlaku, tarikh kejadian, tandatangan guru dan pelajar
semuanya tercatat di dalam borang tersebut. Pelajar lebih berdisiplin
apabila menyedari tindakan yang sewajarnya akan diambil ke atas mereka oleh
pihak sekolah. Pelajar lebih bersemangat untuk melakukan
perkara-perkara yang positif kerana akan diberi ganjaran yang
setimpal. Pelajar akan lebih peka terhadap persekitarannya dan
berusaha untuk mengadaptasikan diri secara positif sama ada di dalam kelas
ataupun di sekitar kawasan
|
||||||||||||||||||||
3.0 PERLAKSANAANNYA
|
||||||||||||||||||||
3.1 Pada awal tahun,
setiap pelajar akan bermula dengan markah 100.Apabila pelajar melanggar peraturan disiplin sekolah,
tindakan markah demerit akan dijalankan.
Sebaliknya, apabila pelajar berjasa kepada sekolah, markah merit pula
akan ditambahkan kepadanya.
|
||||||||||||||||||||
3.2 Penyediaan Fail Disiplin Pelajar
|
||||||||||||||||||||
Semua pelajar akan disediakan borang merit
demerit ( rujuk lampiran A) dan semua maklumat
penting perlu diisi oleh pelajar sendiri. Borang tersebut akan disimpan di dalam satu fail mengikut
kelas dan akan disimpan di bilik
disiplin/kaunseling.Semua maklumat disiplin pelajar adalah rahsia.
|
||||||||||||||||||||
3.3 Kuasa menentukan mata merit demerit
|
||||||||||||||||||||
Semua guru SK Bertam Indah diberi kuasa
memberikan mata merit demerit kepada pelajar.Walaubagaimanapun, dalam
kes serius, ia perlu dirujuk terus kepada Lembaga Disiplin untuk pemberian
mata dan tindakan susulan. Bagi mata
demerit pelajar yang memerlukan tindakan, guru perlu melaporkan kepada
Lembaga Disiplin untuk tindakan lanjut termasuk makluman kepada ibubapa penjaga, gantung dan sebagainya.
Tindakan yang diambil tidak semestinya mengikut kriteria yang ditetapkan. Ada
kalanya budi bicara pihak sekolah digunakan.
|
||||||||||||||||||||
3.4 Cara
perlaksanaan
|
||||||||||||||||||||
Guru yang mengesan salah laku pelajar perlu
segera melapor kepada guru kelas atau
membawa sendiri pelajar ke bilik disiplin. Fail pelajar akan dibuka
dan guru dikehendaki mengisi butiran
yang diperlukan termasuk menurunkan tandatangan guru dan pelajar. Mata demerit akan
diberikan berdasarkan kod tatacara tindakan Lembaga Disiplin.
Pelajar boleh mengurangkan mata demerit dengan melakukan kerja amal dan markah bonus oleh guru.Bagi kerja
amal,guru mengawas akan menilai prestasi kerja dan menentukan mata merit yang
wajar diberikan berdasarkan panduan mata
merit yang disediakan oleh Lembaga
Disiplin. Pihak sekolah boleh atas pertimbangan dan budi
bicaranya memberi kuasa kepada pengawas-pengawas sekolah untuk memberi merit
dan demerit tidak melebihi 5 mata bagi setiap kes dan direkodkan.
|
||||||||||||||||||||
4 KOD DAN TATACARA
TINDAKAN DISIPLIN SK BERTAM INDAH BERDASARKAN SISTEM MERIT DEMERIT
|
||||||||||||||||||||
KOD
|
TINDAKAN
|
|||||||||||||||||||
1
|
Amaran pertama
|
|||||||||||||||||||
2
|
Amaran kedua
|
|||||||||||||||||||
3
|
Amaran ketiga
|
|||||||||||||||||||
4
|
Amaran keras
|
|||||||||||||||||||
5
|
Ibubapa dipanggil
|
|||||||||||||||||||
6
|
Mata demerit
|
|||||||||||||||||||
7
|
Kerja amal atau mata demerit
|
|||||||||||||||||||
8
|
Dihantar untuk sesi kaunseling
|
|||||||||||||||||||
9
|
Surat amaran pertama kepada ibubapa / penjaga
,jika telah mengutip 30 atau lebih mata demerit.
|
|||||||||||||||||||
10
|
Surat amaran kedua kepada ibubapa / penjaga
digalak untuk datang berbincang dengan guru / pihak pentadbiran sekolah
tentang perihal salah laku anak (mata demerit terkumpul 30-45)
|
|||||||||||||||||||
11
|
Surat amaran ketiga dan ibubapa / penjaga
dipanggil berjumpa dengan pihak pentadbiran sekolah jika pelajar telah
mengutip 70 atau lebih mata demerit
|
|||||||||||||||||||
12
|
Surat dihantar kepada ibubapa / penjaga jika anak
mereka telah mengutip 85 mata atau lebih mata demerit.Ibubapa / penjaga perlu
menandatangani Surat Perjanjian Berkelakuan Baik dengan pihak sekolah.Pelajar
akan digantung persekolahan selama satu minggu.
|
|||||||||||||||||||
13
|
Ibubapa / penjaga dipanggil lagi jika anak mereka
telah mengutip 100 atau lebih mata demerit.Tindakan-tindakan berikut boleh
diambil terhadap pelajar dan bergantung kepada keseriusan kesalahan pelajar.
|
|||||||||||||||||||
Pelajar digantung persekolahan selama dua minggu
.Sama ada diberi peluang kali kedua dengan syarat-syarat yang
lebih ketat,termasuk menandatangani Surat Perjanjian Berkelakuan Baik kali
kedua dan terakhir serta dua rotan.
|
||||||||||||||||||||
14
|
Jika masih melanggar disiplin sekolah,pelajar dan
ibubapa / penjaga telah dimaklumkan untuk berhenti sekolah secara sukarela
dan mengambil Sijil Berhenti Sekolah.
|
|||||||||||||||||||
14A
|
Surat Pertuduhan akan dihantar kepada ibubapa /
penjaga setelah mesyuarat Jawatankuasa Disiplin Peringkat Sekolah
diadakan.Pelajar berkenaan diberi tempoh 14 hari untuk menjawab surat
pertuduhan tersebut.Sekiranya gagal menghantar jawapan dalam tempoh masa yang
ditetapkan,pelajar berkenaan dianggap tidak mahu membela diri dan kesnya akan
dipertimbangkan berasaskan kepada keterangan yang ada pada Jawatankuasa
Disiplin Pelajar Sekolah
|
|||||||||||||||||||
14B
|
ATAU setelah menerima jawapan kepada Surat
Pertuduhan Jawatankuasa Disiplin akan mengadakan mesyuarat untuk meneliti
segala butir jawapan samada menerima atau nmenolak rayuan pelajar.Jika
jawapan atau alasan terhadap setiap pertuduhan adalah munasabah dan relevan
,ahli Jawatankuasa Disiplin Sekolah akan mencadangkan tindakan lain yang
sesuai dan wajar.Jika pelajar gagal memberikan jawapan dan alasan yang
munasabah, kes pelajar akan dikemukakan kepada Jawatankuasa Disiplin
Peringkat Bahagian dengan cadangan buang sekolah.
|
|||||||||||||||||||
14C
|
Dirujuk terus kepada pihak sekolah
|
|||||||||||||||||||
15
|
Dirujuk terus kepada PPD dan digantung selama dua minggu
persekolahan atau sehingga menerima keputusan daripada PPD.
|
|||||||||||||||||||
16
|
Dirujuk terus kepada JPN) / Pengarah JPN dan
digantung selama dua minggu persekolahan atau sehingga menerima keputusan daripada JPN
|
|||||||||||||||||||
17
|
Tertakluk kepada keputusan-keputusan lain yang di
luar daripada tindakan-tindakan di atas
|
|||||||||||||||||||
18
|
Ganti rugi
|
|||||||||||||||||||
19
|
Tidak dibenarkan memandu basikal ke sekolah
|
|||||||||||||||||||
20
|
Alat yang tidak dibenarkan dibawa ke sekolah akan
dirampas dan tidak dikembalikan
|
|||||||||||||||||||
5. TATACARA
TINDAKAN DISIPLIN SK BERTAM INDAH MENGIKUT PUNGUTAN MATA
|
||||||||||||||||||||
30 mata -
|
Amaran pertama
|
|||||||||||||||||||
50 mata -
|
Amaran kedua.
Ibubapa/penjaga digalak ke sekolah berbincang.
|
|||||||||||||||||||
80
mata -
|
Amaran ketiga.
Ibubapa/penjaga dipanggil ke sekolah berbincang.Digantung persekolahan selama
14 hari
|
|||||||||||||||||||
90
mata -
|
Surat kepada
ibubapa/penjaga. Ibubapa menandatangani surat berkelakuan baik.
|
|||||||||||||||||||
100 mata
-
|
Ibubapa/penjaga
dipanggil ke sekolah. Dikenakan tindakan atau diberi peluang kali
kedua dengan syarat lebih ketat termasuk menandatangani surat
perjanjian berkelakuan baik kali kedua dan
terakhir.Direhatkan persekolahan .
|
|||||||||||||||||||
5.1 Sekiranya masih melanggar disiplin sekolah,
tindakan berikut akan
diambil.
|
||||||||||||||||||||
5.1.1 Surat pertuduhan akan dihantar kepada
ibubapa/penjaga setelah mesyuarat
jawatankuasa disiplin sekolah diadakan. Pelajar diberi tempoh 14 hari menjawab dan sekiranya
gagal menghantar jawapan dan tempoh
tersebut, pelajar dianggap tidak mahu membela diri dan kesnya
akan dipertimbangkan berasaskan
keterangan yang ada pada Jawatankuasa Disiplin Sekolah. Atau
Setelah menerima jawapan pertuduhan, Jawatankuasa Disiplin Sekolah akan meneliti segala butiran
jawapan samada menerima atau menolak rayuan. Jika alasan relevan,
tindakan lain akan dicadangkan. Jika tidak, kes
tersebut akan dibawa ke PPD/JPN dengan cadangan buang sekolah.
|
||||||||||||||||||||
5.2 Kes-kes rayuan /Kes khas
|
||||||||||||||||||||
5.2.1 Bagi kes-kes rayuan / kes khas pihak
pentadbir kita: Guru Besar, Penolong
Kanan Satu, Penolong Kanan HEM, Penolong Kanan Ko- Kurikulum, Kaunselor
pelajar dan AJK Lembaga Disiplin adalah panel yang akan mengendalikan kes
rayuan.
|
||||||||||||||||||||
7.0 MATA DEMERIT BAGI PONTENG
|
||||||||||||||||||||
Ponteng Sekolah ditakrifkan sebagai tidak hadir ke
kelas sepanjang waktu persekolahan biasa berturut –turut tanpa sebarang sebab
atau tanpa surat pengesahan dari doktor atau
ibubapa /penjaga.Tindakan yang diambil adalah seperti
berikut:
|
||||||||||||||||||||
Bil.
|
Bil. Hari
Ponteng
|
Mata Demerit
|
Tindakan
|
|||||||||||||||||
1
|
3
|
30
|
Amaran/nasihat dan kerja amal
|
|||||||||||||||||
2
|
4
|
40-50
|
Ibubapa/penjaga dipanggil
|
|||||||||||||||||
3
|
6
|
60-70
|
Ibubapa dipanggil dan pelajar membuat perjanjian
|
|||||||||||||||||
4
|
8
|
80-100
|
Ibubapa dipanggil, perjanjian akhir, amaran keras
dibuat dan digantung sekolah
|
|||||||||||||||||
5
|
11 Ke atas
|
Melebihi 100
|
Dicadangkan untuk dibuang sekolah
|
|||||||||||||||||
8.0 ATUR
CARA TINDAKAN DISIPLIN (PINDAAN)
|
||||||||||||||||||||
8.1 Sistem
demerit yang dikenakan ke atas pelajar yang melanggar peraturan sekolah masih berkuatkuasa termasuk
tindakan disiplin yang ditetapkan
contohnya untuk kes-kes berat, merokok, membuli, ponteng kelas,
mencuri, melawan guru. (Rujuk Buku
Peraturan Sistem Demerit)
|
||||||||||||||||||||
8.2 Semua
kes disiplin, di sekolah yang dialami oleh pelajar mestilah dirujuk terlebih
dahulu kepada kaunselor sekolah untuk penyiasatan dan menentukan punca sesuatu masalah.
|
||||||||||||||||||||
8.3 Terpulang
kepada kaunselor sekolah untuk menentukan sama ada seorang pelajar itu perlu dikenakan tindakan
disiplin atau tidak
|
||||||||||||||||||||
8.4 Sekiranya
kaunselor mendapati masalah pelajar ini boleh diatasi dengan mengadakan kaunseling individu berterusan,
kaunselor mestikan mengaturkan jadual perjumpaan dan pemantauan untuk pelajar
ini.
|
||||||||||||||||||||
8.5 Sekiranya
kaunselor berpendapat seorang pelajar ini perlu diambil tindakan disiplin, pelajar ini akan dihantar ke
lembaga disiplin untuk diambil tindakan bersesuaian dengan kesalahan
dilakukan.
|
||||||||||||||||||||
8.6 Tugas
kaunselor ialah menyiasat punca masalah dan tugas lembaga disiplin mengambil tindakan disiplin
berdasarkan laporan kaunselor. Ini untuk
mengurangkan beban guru disiplin yang didapati mengambil masa yang
lama untuk menjalankan penyiasatan
sehingga terpaksa meninggalkan kelas
sedangkan tugas penyiasatan dan menentukan punca masalah ialah tugas
kaunselor sekolah.
|
||||||||||||||||||||
8.7 Justeru itu,
hanya untuk kes-kes di mana pelanggaran peraturan sekolah dilakukan secara terang-terangan
dan ada saksi sahaja akan terus diambil
tindakan oleh Lembaga disiplin.
|
||||||||||||||||||||
8.8 Untuk semua
tindakan yang dikenakan, sila rujuk Pekeliling Yang berikut:
|
||||||||||||||||||||
8.8.1 Surat Pekeliling Ikhtisas Bilangan
10/2001 – Semua Guru Adalah Guru
Disiplin
|
||||||||||||||||||||
8.8.2 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 7/2003 –
Kuasa Guru Merotan Murid
|
||||||||||||||||||||
8.9 Guru adalah diingatkan bahawa sistem ini
bukanlah jalan penyelesaian terakhir terhadap masalah yang dihadapi. Oleh itu
sebaik-baiknya cuba atasi masalah tersebut dengan cara lain dahulu.
|
||||||||||||||||||||
9. SENARAI PERLAKUAN POSITIF YANG DICATAT
DALAM SURAT PUJIAN
|
||||||||||||||||||||
9.1 Pengawas/Pusat
Sumber/Koperasi/PRS
|
Markah
|
|||||||||||||||||||
9.1.1
Ketua Pengawas/Pusat Sumber/Koperasi/PRS
|
20
|
|||||||||||||||||||
9.1.2
Pen. Ketua Pengawas
|
10
|
|||||||||||||||||||
9.1.3
Pengawas Sekolah
|
5
|
|||||||||||||||||||
9.1.4
PRS/PPS/Koperasi/Stor Sukan
|
5
|
|||||||||||||||||||
9.1.5
Ketua kelas
|
5
|
|||||||||||||||||||
9.1.6 Pen. Ketua Kelas
|
5
|
|||||||||||||||||||
9.1.7 AJK Kelas
|
3
|
|||||||||||||||||||
9.2 Unit
Beruniform
|
||||||||||||||||||||
9.2.1 Ketua Unit
|
5
|
|||||||||||||||||||
9.2.2 Pen. Ketua Unit
|
5
|
|||||||||||||||||||
9.2.3 Setiausaha / Bendahari
|
5
|
|||||||||||||||||||
9.2.4 Ahli Jawatankuasa
|
5
|
|||||||||||||||||||
9.3 Persatuan/Kelab/Rumah
Sukan
|
||||||||||||||||||||
9.3.1
Pengerusi/Kapten
|
5
|
|||||||||||||||||||
9.3.2
Naib Pengerusi/Penolong Ketua
|
5
|
|||||||||||||||||||
9.3.3
Setiausaha/Bendahari
|
5
|
|||||||||||||||||||
9.3.4
Pen. Setiausaha/Pen. Bendahari
|
5
|
|||||||||||||||||||
9.3.5
Ahli Jawatankuasa/Ketua Permainan
|
5
|
|||||||||||||||||||
9.4 Pertandingan/Penyertaan
|
||||||||||||||||||||
9.4.1 Peringkat Kebangsaan/Negara
|
50
|
|||||||||||||||||||
9.4.2
Peringkat Negeri
|
40
|
|||||||||||||||||||
9.4.3
Peringkat Daerah
|
30
|
|||||||||||||||||||
9.4.4
Peringkat Sekolah
|
10
|
|||||||||||||||||||
9.4.5
Peringkat Persatuan/Kelab/Rumah Sukan
|
5
|
|||||||||||||||||||
9.5
Tindakan Sahsiah
|
||||||||||||||||||||
(Mengikut budi bicara: Guru Besar /PK1/PK HEM/PK
ko-ku/Ketua Guru Disiplin/Guru pengawas/SEMUA GURU)
|
||||||||||||||||||||
9.5.1 Bertugas dalam Sukan/ Permainan/ Badan Beruniform/ Kelab/ Persatuan
|
5
|
|||||||||||||||||||
9.5.2 Memberi maklumat sehingga tertangkap pencuri atau pesalah
|
5
|
|||||||||||||||||||
9.5.3
Membantu dalam meleraikan pergaduhan 5
|
||||||||||||||||||||
9.5.4
Menjumpai barang/duit dll, menyerahkan kepada sekolah
|
5
|
|||||||||||||||||||
9.5.5
Menolong Guru Besar/Guru secara sukarela
|
5
|
|||||||||||||||||||
9.5.6
Berkelakuan baik dalam kelas – 3 bulan tanpa kesalahan dalam fail
disiplin kelas
|
5
|
|||||||||||||||||||
9.6 Markah
merit tidak akan diberi kepada semua aktiviti WAJIB/RUTIN
seperti kehadiran perjumpaan kurikulum, menyiapkan nota pelajaran, kerja
rumah dan sebagaimananya mengikut budi bicara guru.
|
||||||||||||||||||||
9.7 MATA
DEMERIT MENGIKUT KESALAHAN
|
||||||||||||||||||||
Kod
|
Kesalahan / Perlakuan
|
Mata
|
||||||||||||||||||
D1.0
|
TINGKAH LAKU JENAYAH
|
|||||||||||||||||||
D1.1
|
Berjudi
|
10
|
||||||||||||||||||
D1.2
|
Mencuri, memecah masuk kawasan larangan sekolah
|
10
|
||||||||||||||||||
D1.3
|
Melawan/mengancam/memukul/mencederakan pentadbir,
pelajar, kakitangan sekolah, guru
|
30
|
||||||||||||||||||
D1.4
|
Melawan / mengancam / memukul / mencederakan
pengawas
|
30
|
||||||||||||||||||
D1.5
|
Memeras ugut
|
10
|
||||||||||||||||||
D1.6
|
Membuli/ mencederakan murid lain.
|
10
|
||||||||||||||||||
D1.7
|
Membawa senjata berbahaya
|
10
|
||||||||||||||||||
D1.8
|
Mencabul kehormatan
|
50
|
||||||||||||||||||
D1.9
|
Mengancam / memukul / mencederakan pelajar lain
|
10
|
||||||||||||||||||
D1.10
|
Menceroboh bilik kelas, bilik khas / kedai kantin
/ koperasi / pejabat sekolah
|
10
|
||||||||||||||||||
D1.11
|
Menunjuk perasaan / berpiket / menganggu
ketenteraman sekolah
|
10
|
||||||||||||||||||
D1.12
|
Membawa masuk orang luar ke kawasan sekolah
|
10
|
||||||||||||||||||
D1.13
|
Membakar
|
10
|
||||||||||||||||||
D1.14
|
Memusnah / merosakkan dokumen rasmi
|
10
|
||||||||||||||||||
D1.15
|
Bergaduh dengan murid lain
|
10
|
||||||||||||||||||
D1.16
|
Membawa dan bermain mercun di sekolah
|
10
|
||||||||||||||||||
D1.17
|
Menghidu gam
|
10
|
||||||||||||||||||
D1.18
|
membawa bahan-bahan yang menghayalkan
|
10
|
||||||||||||||||||
D1.19
|
Membawa, menjual, menanyangkan bahan-bahan lucah
|
10
|
||||||||||||||||||
D1.20
|
Menjejaskan kuasa guru besar atau guru yang
menjalankan tugas
|
10
|
||||||||||||||||||
D2.0
|
TINGKAH LAKU LUCAH / TIDAK SENONOH
|
|||||||||||||||||||
D2.1
|
Bercumbu-cumbuan
|
10
|
||||||||||||||||||
D2.2
|
Berkhalwat
|
10
|
||||||||||||||||||
D2.3
|
Berdua-duaan / bercinta dalam kawasan sekolah.
|
10
|
||||||||||||||||||
D2.4
|
Mengintai pelajar perempuan@lelaki/menyentuh
pelajar perempuan@lelaki dengan niat serong
|
10
|
||||||||||||||||||
D2.5
|
Menggunakan kata-kata dan perkataan lucah
|
5
|
||||||||||||||||||
D2.6
|
Melukis gambar-gambar / menulis kata-kata lucah
|
10
|
||||||||||||||||||
D2.7
|
Membawa CD lucah ke sekolah
|
5
|
||||||||||||||||||
D2.8
|
Menulis surat cinta kepada murid/ guru lain
|
5
|
||||||||||||||||||
D2.9
|
Membawa , menunjuk, menyebar bahan-bahan /gambar
lucah.
|
10
|
||||||||||||||||||
D3.0
|
TINGKAH LAKU KEKEMASAN DIRI
|
|||||||||||||||||||
D3.1
|
Berambut panjang untuk lelaki / fesyen seperti
punk/ skin head atau fesyen lain yang bercanggah dengan peraturan
sekolah/KPM.
|
5
|
||||||||||||||||||
D3.2
|
Berkuku panjang
|
5
|
||||||||||||||||||
D3.3
|
Bermisai & Berjanggut
|
5
|
||||||||||||||||||
D3.4
|
Memakai pakaian seragam tidak mengikut peraturan
sekolah / tiada lencana
|
5
|
||||||||||||||||||
D3.5
|
Skirt sekolah atas paras lutut.
|
5
|
||||||||||||||||||
D3.6
|
Baju kurung tidak dikancing
|
2
|
||||||||||||||||||
D3.7
|
Seluar sekolah berfesyen
|
5
|
||||||||||||||||||
D3.8
|
Rambut berekor
|
5
|
||||||||||||||||||
D3.9
|
Memakai selipar (tanpa kebenaran pihak sekolah)
|
5
|
||||||||||||||||||
D3.10
|
Memakai pakaian biasa/ jaket (tidak memakai
pakaian seragam sekolah).
|
5
|
||||||||||||||||||
D3.11
|
Memakai pakaian berwarna di dalam pakaian seragam
sekolah
|
2
|
||||||||||||||||||
D3.12
|
Tidak memakai baju PJ sekolah semasa waktu PJ
|
5
|
||||||||||||||||||
D3.13
|
Tidak memasukkan kemeja ke dalam baju sekolah (seluar)
'Tuck-In'
|
5
|
||||||||||||||||||
D3.14
|
Tidak memakai pakaian seragam yang sesuai
|
5
|
||||||||||||||||||
D3.15
|
Tidak memakai tag nama / tali leher / lencana
sekolah
|
5
|
||||||||||||||||||
D3.16
|
Tidak memakai pakaian seragam mengikut Persatuan
pada hari Rabu
|
5
|
||||||||||||||||||
D4.0
|
MEMAKAI BARANG PERHIASAN/ MENGHIASKAN DIRI
|
|||||||||||||||||||
D4.1
|
Memakai barang kemas ke sekolah
|
5
|
||||||||||||||||||
D4.2
|
Memakai lebih daripada sepasang subang
(perempuan)- bukan dicuping telingga.
|
5
|
||||||||||||||||||
D4.3
|
Mewarnakan kuku
|
2
|
||||||||||||||||||
D4.4
|
Mewarnakan rambut
|
5
|
||||||||||||||||||
D4.5
|
Mencabut bulu kening
|
2
|
||||||||||||||||||
D4.6
|
Bersolek
|
2
|
||||||||||||||||||
D4.7
|
Mengguna kanta lekap (contact lens) berwarna
|
5
|
||||||||||||||||||
D5.0
|
MEMBAWA BARANG-BARANG YANG TIDAK DIBENARKAN
|
|||||||||||||||||||
D5.1
|
Membawa semua jenis alatan tajam
|
30
|
||||||||||||||||||
D5.3
|
Membawa Radio / 'Walkman'
|
2
|
||||||||||||||||||
D5.4
|
Gambar-gambar tidak sopan
|
5
|
||||||||||||||||||
D5.5
|
Membawa liquid Paper / Marker Pen
|
2
|
||||||||||||||||||
D5.6
|
Membawa pakaian luar sekolah
|
2
|
||||||||||||||||||
D5.7
|
Cermin mata hitam / teropong
|
2
|
||||||||||||||||||
D5.8
|
Kosmetik / Cermin / Minyak wangi
|
2
|
||||||||||||||||||
D5.9
|
Majalah hiburan / komik
|
2
|
||||||||||||||||||
D5.10
|
Pita Video DVD / VCD / CD / Kaset
|
2
|
||||||||||||||||||
D5.11
|
Tanda-tanda / lencana / label berunsur politik
|
2
|
||||||||||||||||||
D5.12
|
Membawa telefon bimbit ke sekolah tanpa kebenaran
pihak sekolah
|
5
|
||||||||||||||||||
D5.13
|
Gula-gula getah (chewing gum)/ makanan ringan
(junk food)
|
5
|
||||||||||||||||||
D6.0
|
TINGKAH LAKU YANG TIDAK MEMENTINGKAN MASA
|
|||||||||||||||||||
D6.1
|
Berkeliaran / merayau di kawasan sekolah semasa
waktu pengajaran
|
5
|
||||||||||||||||||
D6.2
|
Datang lewat ke sekolah kali pertama*
|
2
|
||||||||||||||||||
D6.3
|
Ponteng perhimpunan
|
5
|
||||||||||||||||||
D6.4
|
Lewat ke perhimpunan dan majlis yang diwajibkan
sekolah
|
5
|
||||||||||||||||||
D6.5
|
Makan/berada
di kantin pada waktu PdP
|
5
|
||||||||||||||||||
D6.6
|
Lewat
masuk kelas
|
5
|
||||||||||||||||||
D6.7
|
Keluar masuk kelas semasa sesi P&P berjalan
|
5
|
||||||||||||||||||
D6.8
|
Bermain dalam bilik darjah atau kaki lima
|
5
|
||||||||||||||||||
D6.9
|
Keluar kelas tanpa kebenaran
|
5
|
||||||||||||||||||
D6.10
|
Keluar dari kawasan sekolah tanpa kebenaran
|
10
|
||||||||||||||||||
D6.11
|
Berada di kawasan larangan tanpa kebenaran
|
5
|
||||||||||||||||||
D6.12
|
Masuk ke kawasan sekolah pada hujung minggu /cuti
sekolah tanpa kebenaran
|
5
|
||||||||||||||||||
D6.13
|
Berada di tandas lebih 10 minit semasa PdP
|
5
|
||||||||||||||||||
D6.14
|
Tidak menjalankan tugas seperti yang ditetapkan
dalam jadual bertugas
|
5
|
||||||||||||||||||
D7.0
|
TINGKAH LAKU KURANG SOPAN
|
|||||||||||||||||||
D7.1
|
Berkelakuan kasar terhadap guru
|
30
|
||||||||||||||||||
D7.2
|
Berkelakuan kasar terhadap pengawas
|
30
|
||||||||||||||||||
D7.3
|
Berkelakuan kasar terhadap rakan
|
20
|
||||||||||||||||||
D7.4
|
Memasuki kawasan larangan/kebun dan lain-lain.
|
10
|
||||||||||||||||||
D7.5
|
Berbahasa kesat / kasar
|
10
|
||||||||||||||||||
D7.6
|
Mengedar/menyimpan rokok
|
10
|
||||||||||||||||||
D7.7
|
Menghisap rokok
|
10
|
||||||||||||||||||
D7.8
|
Menganggu pengajaran dan pembelajaran
|
5
|
||||||||||||||||||
D7.9
|
Tidak menghormati / membantah / mencabar arahan
guru
|
5
|
||||||||||||||||||
D7.10
|
Tidak menghormati / membantah / mencabar arahan
pengawas
|
5
|
||||||||||||||||||
D7.11
|
Tidak menghormati lagu kebangsaan / negeri
|
10
|
||||||||||||||||||
D7.12
|
Menyimpan pemetik api / mancis
|
10
|
||||||||||||||||||
D7.13
|
Meletakkan basikal di kawasan yang tidak
dibenarkan dalam sekolah
|
5
|
||||||||||||||||||
D7.14
|
Melanggar peraturan lalu lintas
|
10
|
||||||||||||||||||
D7.15
|
Tidak mengunci basikal
|
5
|
||||||||||||||||||
D7.16
|
Terlibat dalam aktiviti yang mencemarkan nama
baik sekolah
|
30
|
||||||||||||||||||
D7.17
|
Tidak mematuhi peraturan persatuan dan kelab di
sekolah
|
2
|
||||||||||||||||||
D7.18
|
Membuat bising dalam kelas ketika guru tidak ada
|
5
|
||||||||||||||||||
D7.19
|
Mengejek seseorang dengan menyebut nama bapa/emak
dengan tujuan menghina
|
5
|
||||||||||||||||||
D7.20
|
Menggunakan/menjawab telefon bimbit dalam kelas
semasa guru mengajar
|
10
|
||||||||||||||||||
D8.0
|
TINGKAH LAKU MUSNAH/ ANTI SOSIAL
|
|||||||||||||||||||
D8.1
|
Merosakkan harta benda sekolah
|
20
|
||||||||||||||||||
D8.2
|
Merosakkan harta benda Pengetua / guru-guru
|
20
|
||||||||||||||||||
D8.3
|
Merosakkan harta benda kantin/kedai koperasi /
Stor SPBT
|
10
|
||||||||||||||||||
D8.4
|
Melakukan pembaziran air atau elektrik
|
10
|
||||||||||||||||||
D8.5
|
Menyalahgunakan peralatan elektrik
|
5
|
||||||||||||||||||
D8.6
|
Mengotorkan bangunan/kawasan sekolah
|
5
|
||||||||||||||||||
D8.7
|
Mengotorkan kelas
|
5
|
||||||||||||||||||
D8.8
|
Conteng dinding / papan notis / papan hitam /
papan tulis / sudut m/p dan mana-mana bangunan sekolah
|
10
|
||||||||||||||||||
D8.9
|
Conteng buku teks / buku latihan
|
5
|
||||||||||||||||||
D8.10
|
Conteng / tulis perkataan / gambar lucah / kesat
di atas buku teks / buku latihanbuku laporan akademik
|
10
|
||||||||||||||||||
D8.11
|
Merosakkan harta murid lain
|
5
|
||||||||||||||||||
D8.12
|
Memusnah dan merosakkan buku teks, buku latihan, buku
kehadiran/catatan harian.
|
10
|
||||||||||||||||||
D8.13
|
Sengaja mengganggu kelas/ sekolah
|
5
|
||||||||||||||||||
D8.14
|
Bergaduh dengan guru/ murid pengawas sekolah
|
20
|
||||||||||||||||||
D8.15
|
Berkelakuan biadap dan angkuh
|
10
|
||||||||||||||||||
D9.0
|
TINGKAH LAKU TIDAK JUJUR / MENIPU
|
|||||||||||||||||||
D9.1
|
Menghasut rakan untuk bergaduh
|
5
|
||||||||||||||||||
D9.2
|
Menyebarkan maklumat / berita yang boleh
menyebabkan pergaduhan
|
5
|
||||||||||||||||||
D9.3
|
Menjalankan urusniaga yang tidak dibenarkan
|
5
|
||||||||||||||||||
D9.4
|
Tidak memberi surat dari sekolah kepada ibu bapa
|
5
|
||||||||||||||||||
D9.5
|
Tidak membawa ibu bapa jumpa pihak sekolah
seperti yang diarah
|
5
|
||||||||||||||||||
D9.6
|
Menipu melibatkan wang
|
10
|
||||||||||||||||||
D9.7
|
Menipu melibatkan kepercayaan/ pecah amanah
|
10
|
||||||||||||||||||
D9.8
|
Memalsukan keterangan / rekod rasmi
|
10
|
||||||||||||||||||
D9.9
|
Tidak memberi salam / tidak berdiri semasa guru
masuk / keluar bilik darjah
|
5
|
||||||||||||||||||
D9.10
|
Semua pelanggaran disiplin yang dianggap serius oleh sekolah
|
5
|
||||||||||||||||||
D9.11
|
Membohong
|
5
|
||||||||||||||||||
D9.12
|
Mengguna atau membawa keluar sebarang peralatan
bilik darjah/ makmal tanpa kebenaran
|
5
|
||||||||||||||||||
D9.13
|
Membawa masuk tetamu dari luar kawasan sekolah
|
5
|
||||||||||||||||||
D10.0
|
MELANGGAR
PERATURAN PEPERIKSAAN
|
|||||||||||||||||||
D10.1
|
Bercakap semasa peperiksaan
|
5
|
||||||||||||||||||
D10.2
|
Membawa dan menggunakan telefon bimbit dalam bilik peperiksaan
|
10
|
||||||||||||||||||
D10.3
|
Keluar awal dari bilik peperiksaan tanpa
kebenaran
|
5
|
||||||||||||||||||
D10.4
|
Menconteng kertas soalan/jawapan peperiksaan
|
5
|
||||||||||||||||||
D10.5
|
Menulis / menconteng perkataan / gambar lucah /
kesat ke atas kertas soalan / jawapan peperiksaan / kad laporan
|
10
|
||||||||||||||||||
D10.6
|
Meniru semasa ujian / peperiksaan
|
10
|
||||||||||||||||||
D10.7
|
Lambat masuk ke kelas semasa peperiksaan
|
5
|
||||||||||||||||||
D11
|
PONTENG
|
|||||||||||||||||||
D11.1
|
Ponteng kelas (termasuk kelas luar sidang)
|
10
|
||||||||||||||||||
D11.2
|
Ponteng sekolah
|
10
|
||||||||||||||||||
D11.3
|
Ponteng
perhimpunan/majlis sekolah
|
10
|
||||||||||||||||||
D11.4
|
Ponteng aktiviti kokurikulum
|
5
|
||||||||||||||||||
D11.5
|
Ponteng ujian bulanan
|
10
|
||||||||||||||||||
D11.6
|
Ponteng peperiksaan
|
10
|
||||||||||||||||||
D11.7
|
Ponteng kelas tambahan
|
5
|
||||||||||||||||||
D11.8
|
Keluar dari kelas tanpa kebenaran/ keluar dari
kelas melebihi 5 minit tanpa sebab
|
10
|
||||||||||||||||||
D12.0
|
TINGKAH LAKU MEMCEMAR ALAM SEKITAR
|
|||||||||||||||||||
D12.1
|
Membuang sampah merata-rata.
|
5
|
||||||||||||||||||
D12.2
|
Tidak kerja membersih kelas dan kawasan sekolah.
|
5
|
||||||||||||||||||
D12.3
|
Tidak mematuhi peraturan pihak kecerian sekolah.
|
5
|
||||||||||||||||||
D12.4
|
Membuang air besar dan kencing dan berkencing di kawasan yang tidak
ditetapkan oleh pihak sekolah.
|
10
|
||||||||||||||||||
D12.5
|
Lain-lain perkara yang ditentukan oleh Lembaga
Disiplin Sekolah.
|
20
|
||||||||||||||||||
D13.0
|
TINGKAH LAKU/ TABIAT BURUK
|
|||||||||||||||||||
D13.1
|
Merokok
|
10
|
||||||||||||||||||
D13.2
|
Tidak membawa buku teks/ buku latihan dan
lain-lain keperluan belajar
|
5
|
||||||||||||||||||
D13.3
|
Tidak menyiapkan kerja kursus/ latihan/ kerja
rumah
|
10
|
||||||||||||||||||
D13.4
|
Membuat bising dalam kelas
|
5
|
||||||||||||||||||
D13.5
|
Tidak memulangkan/ hilang buku teks
|
10
|
||||||||||||||||||
D13.6
|
Tidak memberi perhatian
|
5
|
||||||||||||||||||
D13.7
|
Mengganggu kawan/ guru
|
10
|
||||||||||||||||||
D13.8
|
Makan/ minum dalam kelas tanpa kebenaran
|
5
|
||||||||||||||||||
D13.9
|
Tidak duduk setempat
|
5
|
||||||||||||||||||
D13.10
|
Ponteng sekolah berterusan selama 30 hari atau
secara berkala selama 60 hari dalam 1 sesi persekolahan
|
20
|
||||||||||||||||||
D13.11
|
Mengotorkan kelas
|
10
|
||||||||||||||||||
10. Hadiah pelajar berkelakuan cemerlang
|
||||||||||||||||||||
Setiap tahun, seramai lima orang pelajar yang
mempunyai markah merit tertinggi diberikan hadiah ”Murid Berkelakuan Cemerlang” pada hari
penyampaian hadiah.
|
||||||||||||||||||||
11. Tarikh Perlaksanaan
|
||||||||||||||||||||
Sistem Merit Demerit dilaksanakan sepunuhnya
bermula 1 April 2015.
|
||||||||||||||||||||
DISEDIAKAN OLEH:
|
||||||||||||||||||||
BADAN DISIPLIN
|
||||||||||||||||||||
HEM SKBI 2015
|
||||||||||||||||||||
Panduan Merit Demerit
Subscribe to:
Posts (Atom)
Suren A/L Suntar
ReplyDeletemohon izin kongsi
ReplyDeleteTerbaik Badan disiplin HEM SKBI 2015..... mohon izin kongsi
ReplyDeleteTerima kasih atas perkongsian cikgu
ReplyDelete